Belina Shop

Anwar: "jgn risau, kepala lembu tidak dihidang la macha"

Berikut adalah gambar rumah terbuka kerajaan Selangor pada September 20hb. Anwar tengah tunjuk pada gambar hidangan makanan rakyat kerajaan Pakatan Selangor.

Gambar di bawah pula adalah gambar rumah terbuka Eid bersama Brader Anwar Bin Brahim pada Sept 22hb, 2009 di Telok Kemang yang dianjur oleh Dato Kamarul Baharian.


Persamaan dalam hidangan Majlis-Majlis atas adalah tidak ada lembu dihidang. Bayangkan makan ketupat dengan kari kambing? Apa ertinya lemang bagi orang Melayu Negeri Sembilan jika tidak dihidangkan dengan rendang daging (lembu).

Semuanya kerana ambik hati orang Hindu. Selama ini, bukan orang Melayu tidak peka mengenai pantang orang Hindu makan lembu, kita peka. Kita hidangkan lembu untuk orang kita yang boleh makan lembu. Bagi orang India, ada hidangan ayam atau dalca yang ada daging kambing.

Orang Cina ada hidangkan benda alah itu dalam Majlis mereka untuk mereka. Bagi orang Melayu, mereka hidangkan makanan yang mereka boleh makan. Itu cara kita bertoleransi dan mengambikira sensitiviti.

Terlampau sangat nak jaga hati orang Hindu, orang Melayu kena mengalah dan berundur. Tolak ansur lagi kita sampai nak raikan Majlis kita, budaya dan makanan kita pun kena pentingkan Hindu 7%???

2 comments:

Arif Omar said...

banyak nyawa lembu selamat tahun ini. amin. begitu juga dengan PR yang berkepala lembu tu

Sharps Shooters said...

wahaha! adoi! berpesta sakan la lembu pasni ..

Post a Comment